Nieuwe commerciële beroepsplaat uitgesteld tot 1 januari 2021

standard

Nieuwe commerciële beroepsplaat uitgesteld tot 1 januari 2021

De inwerkingtreding van de nieuwe reglementering was oorspronkelijk voorzien voor 1 oktober 2020, maar werd uitgesteld tot 1 januari 2021. De huidige regelgeving blijft dus van kracht tot eind dit jaar.

Deze beroepsplaat mag gedurende een periode van 5, niet noodzakelijkerwijs opeenvolgende dagen per jaar voor eenzelfde voertuig worden gebruikt voor de uitvoering op het Belgische grondgebied van de onderstaande formaliteiten:

  • de levering van dit voertuig;
  • de controle van het voertuig na een herstelling;
  • het voorrijden van het voertuig met het oog op het verkrijgen van een individuele goedkeuring;
  • het voorrijden van het voertuig bij een instelling belast met de technische keuring van de in het verkeer gebrachte voertuigen.

De jaarlijkse “beroepsplaat” mag enkel op het desbetreffende voertuig worden aangebracht als de houder beschikt over het attest van voorlopige inschrijving dat hoort bij dit voertuig en dat automatisch is aangemaakt door het volledig invullen van het formulier op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer.

  • Document dat zich aan boord van het voertuig moet bevinden  (bijlage 4) (PDF, 29.5 KB)     ANLAGE 4 (PDF, 24.59 KB)
  • Op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer zullen automatisch en online het aantal resterende gebruiksdagen worden weergegeven, wanneer de houder deze 5 dagen niet (in een keer) na elkaar wenst op te nemen.

Personen die de plaat mogen gebruiken:

  • Idem zoals voor de handelaarsplaten (cf. idem zoals in KB 08/01/1996)
  • De identiteit en de hoedanigheid waarbinnen de personeelsleden van de houder van de kentekenplaat zijn gemachtigd om het voertuig te mogen gebruiken.

Geldigheid

Een commerciële plaat heeft een geldigheidsduur van één burgerlijk jaar (vanaf 1 januari tot 31 december).

Hoe de aanvraag tot inschrijving invullen?

Nieuwe aanvraag beroepsplaat

  • Het groene aanvraagformulier invullen dat betrekking heeft op de inschrijving onder commerciële kentekenplaat (cf bijlage 5)
  • Uw verzekeraar vragen om deze aanvraag via WebDIV te willen uitvoeren;
  • Indien het niet lukt om de inschrijving van WebDIV uit te voeren dient u alle documenten op te sturen naar DIV, City Atrium, Vooruitgangstraat 56 te 1210 Brussel:
    • Het groene aanvraagformulier dat betrekking heeft op de inschrijving onder commerciële kentekenplaat (zie onderstaande rubriek) ingevuld en ondertekend;
    • voorzien van het verzekeringsvignet afgeleverd door uw verzekeraar en gekleefd op het aanvraagformulier;
    • een bewijs van de foutmelding bij uitvoeren via WebDIV

Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om me te contacteren: bel 09/245 57 95 of stuur een e-mail info@declercq-ryheul.be

standard

Videozone – Verplicht een ‘reddingsstrook’ vormen , maar hoe doe je dat?

Vanaf 1 oktober 2020 moet je als bestuurder verplicht een ‘reddingsstrook’ vormen als je in een file terechtkomt op wegen met tenminste 2 rijstroken in dezelfde rijrichting. Zo kunnen hulpdiensten altijd vlot passeren. Maar hoe werkt het nu precies?
 
Voor u  uitgelegd in dit korte filmpje.
 
 

 

Samen maken we het verkeer veiliger!
 
bron Vias institute  http://www.vias.be/
standard

Papa van je hond? Fan van je kat? Wilt u hen de beste diergeneeskundige zorg bieden?

Hier zijn 5 goede redenen waarom het echt de moeite waard is om een Hond & Katverzekering af te sluiten via een makelaar voor uw trouwe viervoeter!

1. Diergezondheid vertegenwoordigt een groot budget voor elke eigenaar.
Het is bijvoorbeeld nodig om €100 te tellen voor de verzorging van een gastro-enteritis, €150 voor een bronchopneumonie en tot € 1000 voor de operatie van een breuk.

2. Een geruststelling gedurende het leven van uw huisdier.
De Hond- en katverzekering verzekert uw kat of hond gedurende zijn of haar leven.

3. Het maakt niet uit wat voor voordeel u heeft.
De hond & Katverzekering is vergelijkbaar met een echte ziekenfondsverzekering. Haar rol? Regelmatig ingrijpen om het bedrag dat de verzekerde voor de gezondheid van zijn huisdier heeft te verminderen.

4. Eenvoudige inschrijving en snelle toegang tot het product via uw makelaar.
De creatie van een nieuw contract gebeurt 100% digitaal in enkele klikken via de website van uw makelaar.

5. Het beste van het beste in klantenservice.
Santévet’s telefonische bijstand is 24 uur per dag, 7 dagen per week verzorgd door een dierenarts in geval van een ongeluk.

Alle details van de Honden- en kattenverzekering? Vraag het ons even na bel 09/245 57 95! 

Laten we samen voor je huisdier zorgen!

standard

Waarop letten als je een verzekering afsluit?

Digitale communicatie is niet meer weg te denken. Ook voor je verzekeringen kan je vandaag zowat alles online regelen. Makkelijk, maar weet je wat je afsluit en wat bij schade?

Tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld om alles eerst online te vergelijken en het daarna via dezelfde weg te kopen. Zelfs voor een auto- of woningverzekering kan je op het internet terecht.

Maar ken je altijd de persoon die aan de andere kant van je scherm zit? Voor een simpel treinbiljet is dat waarschijnlijk niet nodig. Anders is het bij verzekeringen. Dan gaat het erom je te beschermen tegen de risico’s van het leven. En dat maakt het al veel persoonlijker.

Een verzekering kies je dus niet zomaar in 1-2-3 op het internet. Voor degelijk en onafhankelijk advies blijft menselijk contact heel belangrijk.

Wegwijs in je zoektocht

Ben je op zoek naar een passende verzekering? Een goede voorbereiding kan nooit kwaad. Ik help je alvast op weg met volgende tips.

  • Weeg goed af wat belangrijk en noodzakelijk is voor jou en je gezin. Koop je een gloednieuwe, dure auto of een tweedehandswagen van enkele jaren oud? In het eerste geval is een full-omniumverzekering bijna onmisbaar, in het tweede is een mini-omnium misschien voldoende.
  • Ga na welke verzekeringen je al hebt. Het heeft geen zin om tweemaal dezelfde verzekering af te sluiten. Stel dat je als koppel wettelijk gaat samenwonen en elk een familiale verzekering hebt, dan ben je eigenlijk dubbel verzekerd als gezin, maar bij schade word je uiteraard niet dubbel vergoed.
  • Vergelijk geen appelen met peren. Welke risico’s dekt de verzekering die je op het oog hebt en wat zijn de uitsluitingen? Hoe lager de premie, hoe minder je verzekering doorgaans dekt. Laat je daarom in de eerste plaats leiden door wat je nodig hebt en niet alleen door de prijs. Kijk ook goed na wat de voorwaarden zijn bij een schadegeval. Geldt er een vrijstelling (= franchise) en hoeveel bedraagt die?
  • Houd rekening met de kwaliteit en de service. Voorziet je autoverzekering bijvoorbeeld in een gratis vervangwagen bij schade, en voor hoe lang? Is bijstand inbegrepen? Hoe moet je schade melden? Krijg je hulp bij de aangifte?
  • Neem ten slotte je verzekeringen regelmatig onder de loep. Vooral als je situatie verandert door een huwelijk, geboorte, verhuizing, bouw van een woning enz.

Misschien ben je nu al het noorden kwijt, of wil je je hoofd niet breken over verzekeringskwesties. Begrijpelijk, verzekeringen kunnen nogal complex zijn. Daarom sta ik je met raad en daad bij. Al hoeft dat niet altijd face-to-face en enkel tijdens de kantooruren te zijn. Nee, makelaars gaan mee met hun tijd.

Ook je makelaar is digitaal mee

De meeste makelaars hebben een website met betrouwbare uitleg over hun aanbod, en tools waarmee je een prijssimulatie maakt en online een offerte aanvraagt. Eenmaal je een verzekering afsluit, is het vaak ook mogelijk om je contracten te beheren via een klantenzone en te betalen via e-billing.

Bij nood staat je makelaar altijd aan je zijde. Veelal kan je de schade aangeven via een app en foto’s doorsturen. Ook bij water- of stormschade is expertise ter plaatse niet altijd nodig. Je makelaar kan dat in veel gevallen eenvoudig en snel regelen via een video-app.

Gelukkig hoeft niet alles digitaal te verlopen. Een makelaar blijft een mens van vlees en bloed, die je kan ontmoeten of bellen bij vragen of als je hulp nodig hebt.

Jouw rots in de branding

Of het nu gaat om de bescherming van je huis en je andere bezittingen, of de voorbereiding van je pensioen, je hebt recht op deskundig advies. Ik benader elke klant daarom persoonlijk. Iedereen heeft immers baat bij een adviseur die zijn of haar situatie kent en begrijpt.

Advies nodig? Contacteer me voor een afspraak – virtueel of in mijn kantoor – en ik bekijk samen met jou wat je precieze behoeften zijn. Je kan alvast rekenen op mijn vertrouwen.

Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om me te contacteren: bel 09/245 57 95 of stuur een e-mail info@declercq-ryheul.be

 

Bron https://www.brokernewsletter.be  / AG insurance

standard

Is je student op kot goed verzekerd?

Gaat jouw zoon of dochter binnenkort op kot? Dan laat je hem of haar weer een beetje meer los. Maar niet zonder de beste voorbereiding. Check vooraf welke verzekeringen van pas komen.

Ben je aansprakelijk voor schade aan het kot?

Net zoals thuis kan er op het kot van je zoon of dochter schade ontstaan door brand, water of een kortsluiting. En dat kan ook schade toebrengen aan anderen. Denk maar aan een uitslaande brand, water dat binnensijpelt bij de buren …

Als huurder van het kot word je dan aansprakelijk gesteld, behalve bij overmacht zoals een blikseminslag of een fout door een derde.

Vaak is de huurdersaansprakelijkheid voor het kot van je student verzekerd via de brandverzekering van je eigen woning (hoofdverblijfplaats). Je checkt best je woningverzekering om er zeker van te zijn dat de waarborgen volstaan.

Wat met de inboedel?

Je zoon of dochter brengt vast en zeker zijn of haar eigen spullen mee op kot en misschien koopt hij of zij er nog wel wat bij: meubels, laptop, smartphone … Ook het huisraad kan beschadigd raken door bijvoorbeeld een waterlek.

De inboedel van het kot is doorgaans meeverzekerd in je eigen woningverzekering. Controleer of dat effectief het geval is voor jouw contract en of het verzekerde bedrag volstaat om je eigen inboedel en die van je zoon- of dochterlief te dekken.

Diefstal niet vergeten

Beeld je in dat je zoon of dochter op kot het slachtoffer wordt van een inbraak. Vooral dure elektronische apparaten zoals smartphones, laptops, camera’s en kostbaar studiemateriaal zijn maar beter voldoende verzekerd tegen diefstal.

Meestal is de waarborg diefstal niet inbegrepen in je woningverzekering of geldt die slechts beperkt voor een studentenkot. Een extra dekking diefstal is daarom geen overbodige luxe.

Een ongelukje is snel gebeurd

Een ruime familiale verzekering (BA Privéleven) is ook een goede keuze. Stel, je student leent de tablet van een kotgenoot en laat die per ongeluk stukvallen. Je eigen familiale verzekering komt tussen in de kosten als ze huisgenoten die tijdelijk elders wonen, eveneens als verzekerden beschouwt. Ga dus even na wat je contract precies dekt.

Student in het buitenland

Trekt je student voor enkele maanden naar het buitenland met Erasmus? Denk eraan zijn aansprakelijkheid, spullen en gezondheid te verzekeren.

Normaal is een studentenkot meeverzekerd in de brandverzekering van de ouders, zowel in België als in het buitenland. Dat geldt ook voor de inboedel die tijdelijk mee verhuist.

Je familiale verzekering dekt eveneens de aansprakelijkheid van je student terwijl hij in het buitenland studeert. Al zijn er in sommige verzekeringen beperkingen inzake duur of plaats van het verblijf in het buitenland.

Wat bij ziekte of hospitalisatie in het buitenland? Neem vóór vertrek contact op met het ziekenfonds voor meer informatie over waar de rechten op gezondheidszorgen behouden blijven en wat de procedure is. Het is sowieso sterk aangeraden om een eigen reisbijstandsverzekering voor je zoon of dochter af te sluiten. Zeker als je student buiten Europa gaat studeren.

Student op eigen benen

Zolang je studerende zoon of dochter bij jou gedomicilieerd blijft, is hij of zij in de meeste gevallen ook gedekt door jouw verzekeringen, ongeacht of hij of zij op kot zit. Dat is niet meer zo wanneer je student zijn eigen boontjes dopt en zijn eigen domicilie heeft. Op dat moment beschouwt de verzekeraar hem als een apart gezin en moet hij ook zelf instaan voor zijn verzekeringen.

Hulp nodig bij de voorbereiding?

Studeren moet je zoon of dochter helemaal zelf doen, maar voor advies over de nodige verzekeringen kan je bij mij terecht.

Samen met jou ga ik na of je huidige verzekeringen voldoen en wat je nog nodig hebt om jouw oogappel zo goed mogelijk te beschermen. Zo beleeft hij straks de beste tijd van zijn leven in de beste omstandigheden.

Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om me te contacteren: bel 09/245 57 95 of stuur een e-mail info@declercq-ryheul.be

Bron: abcverzekering.be